Detta är influencer marketing

Detta är influencer marketing

Detta är influencer marketing

Influencer marketing är egentligen ingenting nytt, utan det är en slags marknadsföring som har funnits i många år. På sistone har det dock blivit ett hett ämne för många marknadsförare. Detta beror förmodligen på att vi först nu börjar inse vilket kraftfullt verktyg det faktiskt är, inte minst som ett alternativ till den ofta dyra och ineffektiva traditionella marknadsföringen. Det är också så att många kunder ogillar att få reklam riktad till sig, vilket gör att marknadsföringsbudskap har allt lägre trovärdighet.

Vad är en influencer?

En vanlig missuppfattning är att en influencer är en person som har ett stort följe på sociala medier. Många tror att ett stort antal följare är likställt hög popularitet. För att influera sina följare behöver man dock kunna åstadkomma en förändring av ett beteende eller ett sätt att tänka. En influencer är därmed en person som har makten att påverka andras uppfattning eller kan få dem att göra någonting annorlunda.

För en marknadsförare är en influencer en person som hjälper andra människor att köpa ett företags varor eller tjänster. Detta sker genom att den influencer som används i en kampanj har stor räckvidd, kontextuell trovärdighet och är en bra säljare. Ju bättre en person är på dessa tre faktorer, desto större möjligheter har denne att påverka andra individer.

Så kan du använda influencer marketing

Det enklaste sättet att arbeta med influencer marketing är att betala influencers pengar. Marknadsförare har i årtionden använt sig av kändisar i sina marknadsföringskampanjer. Det som då sker är att man som marknadsförare i princip lånar kändisens trovärdighet och kändisskap för att sälja en produkt eller tjänst.

Detta är en taktik som förvisso kan fungera bra, men det är inte det som kännetecknar influencer marketing. Kunderna vet nämligen att kändisen får betalt för att marknadsföra produkten eller tjänsten, vilket ger budskapet en begränsad effektivitet.

Ett annat sätt att arbeta med influencers är att låna deras räckvidd. Det är på detta sätt som influencer marketing oftast används idag. Som marknadsförare letar du upp en person med ett stort följe på till exempel Instagram och betalar denna person för att marknadsföra en tjänst eller produkt.

Den bästa formen av influencer marketing involverar dock ingen ekonomisk ersättning, utan bygger på personliga förhållanden med influencers som delar användbar, exklusiv, unik eller tidig information. Om du har en användbar och intressant produkt eller tjänst bör det vara enkelt att skapa värde för influencers, då dessa ofta vill vara först med nyheter på deras område.