Exempel på prisvärd och effektiv marknadsföring

Exempel på prisvärd och effektiv marknadsföring

Marknadsföring via stora kampanjer i TV och radio kan vara både prisvärt och effektivt. Allt handlar om vilket resultat som önskas uppnås. För de flesta företag är däremot denna väg till marknadsföring inte möjlig på grund dess kostnad.

För företaget med en lägre budget finns ändå flera vägar till effektivt resultat, vilket vi skriver om här och på marknadsföringsbloggen.

Sociala medier – Gratis och effektivt

Att skapa konton på Facebook, Twitter, LinkedIn osv. är gratis. Det som kostar är bara tid att uppdatera och lägga upp inlägg. I början kan det tyckas ta väldigt lång tid men med en tydlig strategi bör det inte handla om mer än en timme per vecka. Ett effektivt sätt att jobba med marknadsföring där kunderna finns. Men även ett långsiktigt arbete att skapa ett starkt varumärke.

Det viktiga är däremot att inte ”sälja” på sociala medier. Det går att ha tävlingar, bygga varumärke och stärka företagets image. Det kan även vara ett sätt att kommunicera ut information till kunderna. Men de följare som anser att ett företag bara pumpar ut marknadsföring via dessa kanaler kommer snart att sluta följa kanalen.

  • Ge fakta
  • Skapa trovärdighet
  • Kommunicera med kunderna

Profilkläder – Mer än bara marknadsföring

Profilkläder är kläder med företagets loga eller slogan på. Det är extremt vanligt inom bygg- och städbranschen där de anställda behöver ha speciella kläder på sig för att kunna utföra de uppdrag som behövs. På jackan, byxorna eller mössan finns företagets namn varpå människor runt omkring ser vilket företag det är som utför uppdraget.

De anställda behöver kläder att jobba i – varför inte se det som ett ypperligt tillfälle till enkel och effektiv marknadsföring.

Nätverkande – Skapar samarbeten och förståelse

I de flesta städer finns affärsnätverk. Vanligtvis är kostnaden att vara med i ett av dessa betydligt lägre än den ekonomiska vinst som ges tillbaka. Inom ett affärsnätverk får företagaren möjlighet att presentera sin verksamhet på djupet och visa sin kompetens. Nya affärsmöjligheter öppnas, samarbeten växer fram och nätverket kan tillföra kunskap.

Är 5 000 kr eller 10 000 kr mycket för ett års medlemskap? Ställ detta mot vad marknadsföring kostar i tidningar, TV eller radio? Hur många timmar hos en marknadsföringskonsult räcker summan? Allt för många företagare förlitar sig hellre på en extern konsult än att se sin egen kompetens som en av de viktigaste vägarna inom marknadsföring.


Publicerat

i

av

Etiketter: