För den som vill nå ut till en bredare krets med sitt företag, är profilprodukter en strategi som visat sig ge bra resultat. Även om man behöver göra vissa investeringar, är det ett sätt att få personer att minnas företaget. Om man dessutom har tjänster som mottagaren är i behov av, kan man etablera en igenkänning som kan resultera i vinster. Någonting man kan ha med sig i bakhuvudet är vilka man vill nå ut till. Kanske finns det produkter som är bättre lämpade för vissa situationer och som man inte ger ut hur som helst? Det kan vara allt ifrån pennor till vattenflaskor. Allt beror på hur man vill nå ut till eventuella kunder, samt vad för inriktning man har. Det är inte fel om profilprodukten förknippas med verksamheten men detta är på inget vis ett krav.
Funktion och användning varje dag om året
Väljer man att beställa in profilprodukter som har ett tydligt användningsområde finns tankar om att man enklare syns. Vattenflaskor är en sorts profilreklam som många använder sig av. I synnerhet i samband med evenemang och aktiviteter. Vattenflaskorna kan, om de är snygga, återanvändas många gånger. Väljer man en enklare och engångsorienterad version har de ändå ett stort värde i och med att man flera gånger ser varumärket. En av de mest klassiska av alla profilprodukter är pennor. Detta är för många en av de få profilprodukter man kommer att tänka på. Pennor används ofta många gånger om och visar upp varumärket tydligt och enkelt. Även här kan man ofta hitta snygg design som gör att pennan ifråga sticker ut mer än andra pennor man bär med sig.
I valet av produkter att använda i sin marknadsföring kan man botanisera bland såväl billiga som dyra varianter. Vattenflaskor och pennor kombineras med paraplyer och godis. Utbudet har växt väsentligt under senare tid och det är nu tänkbart att hitta just de produkter man önskar. Vanligtvis finns en gräns för vilka volymer som krävs för att en beställning skall godtas. Vill man se produkterna i verkligheten kan man dock ofta få varuprov att studera. Dock utan tryck och bilder.