Hashtags används inom flera sociala mediaplattformar för att uppmarkera material utifrån vad det handlar om. Som marknadsförare finns även en stor fördel att använda hashtags inom speciella marknadsföringskampanjer.
Hur fungerar hashtags?
Den symbol som används är # och har liknande funktion inom både Facebook, Instagram och flera andra sociala mediaplattformar. Efter detta tecken skrivs ett par ord som kännetecknar innehållet. En bild, på Instagram, på frihetsgudinnan skulle exempelvis kunna ha #NYC vilket betyder att bilden är tagen i New York City.
Genom att markera upp innehållet blir det sökbart. I exemplet ovan skulle en person kunna klicka på de hashtags som används för att se annat material på plattformen som är uppmarkerat på samma sätt. Det är självklart att just #NYC kommer ha miljoner av foton på Instagram och ju smalare ämne desto tydligare blir sökningen.
Används både av privatpersoner och företag
När social media fortfarande var synonymt med Facebook var Google den självklara vägen till information. Fortfarande väger Google extremt tungt men allt fler sökningar sker direkt på sociala plattformar. Detta inte minst för att hitta inspiration och information kring:
- Mode
- Resor
- Nyheter
Det blir ett enkelt sätt att filtrera fram bilder, video eller blogginlägg som tydligt är kopplat mot ett ämne.
Företag kan även arbeta med marknadsföring genom att skapa och använda specifika hashtags till unika marknadsföringskampanjer. Detta tack vare att dessa ”uppmarkeringar” kan skapa betydligt större synlighet för företag och dess produkter. Det gör att målgruppen lättare hittar inlägget, lättare delar det och även hittar andra liknande inlägg.
Självklart kan företaget använda sitt eget företagsnamn och en produkt som hashtags på inlägg men ofta skapas unika vid marknadsföringskampanjer. Ju mer relevant och specifikt desto lättare blir det för användarna att ta till sig den och använda den själv. Är målet för ett företag att nå en specifik målgrupp kan det vara smart att se på:
- Vilka hashtags trendar inom målgruppen?
- Vilka konton är vanliga att följa?
- Vad söker denna målgrupp efter på den specifika plattformen?
- Vad engagerar målgruppen och skulle få dem att använda företagets hashtag?
Vid marknadsföring via social media är det vanligaste att byråer anlitas. Dessa kan analysera målgrupp och skapa material samt välja hashtags så att kampanjen når gott resultat.