Vad är en virtuell assistent?

Behöver du avlastning på företaget? I sådana fall kan det vara en idé att anlita en virtuell assistent. En markant skillnad mellan virtuell assisten och en ”vanlig” assistent, är att den virtuella debiterar på timme. En annan skillnad är att arbetet sker på distans.

Vad kan en virtuell assistent hjälpa till med?

Som regel samma saker som anställda assistenter kan hjälpa till med – men på distans, då. Till exempel kan du få hjälp med…

  • … administration
  • … kundservice
  • … sociala medier
  • … marknadsrelaterade uppgifter
  • … enklare ekonomidelar
  • … och projektledning

I huvudsak är det en tjänst för avlastning. Det gör att företaget kan fokusera mer på sin kärnverksamhet. Läs mer om fördelarna nedan.

Vilka fördelar finns det?

Kanske finns det framförallt tre fördelar med att anlita en virtuell assistent:

  • Låter er fokusera på kärnverksamheten.
    En av de stora fördelarna med en assistent är att det frigör tid för er att fokusera mer på kärnverksamheten. Medan det förvisso kostar (per timme i det här fallet), så kan det onekligen vara en investering som gör att företagets inkomster ökar.
  • Anlita efter behov.
    Det första mötet med en virtuell assistent består av att lägga upp en plan för hur mycket ni faktiskt behöver. Ni riskerar alltså inte att hamna i ett läge där ni har för ”mycket” personal – utan kan enkelt skala ned eller upp hjälpen när ni så önskar. De exakta bindningstiderna och villkoren kan givetvis variera mellan olika företag. Dock finns det aktörer på marknaden som arbetar utan bindningstid och långa kontrakt som ni måste förhålla er till.
  • Kompetens som hjälper er att skala upp.
    Det finns även assistenter med spetskompetens som snabbt kan kliva in i ett företag och hjälpa det att växa. Hör med företaget om det finns någon assistent som har just den kompetensen som ni söker.

Tjänsterna

De exakta tjänsterna som en virtuell assistent kan erbjuda varierar naturligtvis, men en känd aktör på marknaden presenterar det såhär:

Marknadsrelaterade uppgifter:

  • Skapa och genomföra kampanjer
  • Mässförberedelser
  • Mötes- & Konferensbokningar
  • Utskick

Texter:

  • Nyhetsbrev
  • Bloggartiklar
  • Översättning
  • Korrekturläsning

Sociala medier:

  • Skapande av innehåll
  • Annonser
  • Skapa strategier
  • Publicera inlägg

Projektledning:

  • Planering, samt genomförande, av evenemang
  • Projektledning från början till slutet

Ovan är bara exempel på vad ni kan få hjälp med av en virtuell assistent, då olika företags tjänsteutbud kan variera.


Publicerat

i

av

Etiketter: